Výpravy za poznáním
Většina tříd naší školy se v průběhu dubna rozhodla absolvovat exkurzi do Třebíčské teplárenské společnosti, jejíž průběh ve všech případech probíhal podle stejného scénáře.
Po úvodní prezentaci, v níž zazněly zajímavé a poučné informace o obnovitelných zdrojích energie, následoval test prověřující, do jaké míry žáci dokázali informace vyslechnuté během prezentace vstřebat, a závěrečnou část exkurze představovala prohlídka areálu TTS s nezbytným pořízením památeční fotografie celého třídního kolektivu.
Naše třída 8. C tuto exkurzi absolvovala v úterý 9. dubna. Od školy jsme vyšli v 8 hodin ráno. Svěží chůzí přes celé město jsme asi po 45 minutách zdárně dorazili do informačního centra ekologického sdružení EKOBIOENERGO.
V průběhu exkurze jsme se od lektora kromě obecných informací o obnovitelných zdrojích energie a principu provozu samotné teplárny mimo jiné dozvěděli i to, že také budova naší školy je vytápěna prostřednictvím teplárny provozované společností TTS.
Dalším bodem programu byl test. Během přestávky, kdy pan lektor opravoval naše testové odpovědi, jsme si zahráli stolní fotbal a neodolali jsme ani touze vyzkoušet nový zdroj zábavy – herní konzoli Xbox.
Nakonec jsme se na památku vyfotili a odešli vstříc dalším zážitkům dne.
Naší následující zastávkou bylo třebíčské podzámčí s interaktivní expozicí, jíž symbolicky provázejí dvě historicky doložené postavy třebíčských měšťanů – kronikáře Suchenia a kupce Calligardiho. V úvodu programu nám byl promítnut film, v němž zmíněné osobnosti přesvědčivě ztvárnili populární herci Miloš Mejzlík a Oldřich Navrátil, rodáci z Třebíče. Po zhlédnutí filmu jsme dostali pracovní list na téma cechovní privilegia. Postupným procházením jednotlivých částí expozice a pozorným pročítáním informačních panelů jsme získali informace potřebné k doplnění správných písmenek do tajenky na pracovním listu. Nejprve jsme na návštěvu zavítali k pekaři, kde jsme si vyzkoušeli mletí obilí a sázení chleba do pece. Dalšími aktivitami, jež nepatří do repertoáru běžných činností lidí z jednadvacátého století a které jsme také mohli na vlastní kůži zkusit, byly tkaní na stavu, sestavení kola, mandlování prádla a pletení provazu. Závěrečným úkolem pracovního listu byla doplňovačka, ve které jsme měli pojmenovat řemeslné cechy podle jejich erbů.
Den nabitý poznávacími činnostmi sice rychle utekl, poutavou formou však rozšířil naše znalosti v oblastech historie a ekologie.
Více fotografií >>>zde<<<.
Autor: Mgr. Vladimír Brázda a žáci 8. C