Od přírody k technice
V pondělí 4. listopadu 2013 si naši žáci vyzkoušeli výuku v jiné podobě, než jsou zvyklí. Učiteli se na první tři vyučovací hodiny stali vysokoškolští lektoři z Technické univerzity v Liberci. Vybrání žáci osmého a devátého ročníku se měli možnost seznámit s pěti zajímavými tématy, se kterými se mohou setkat při studiu na této vysoké škole.
První téma s názvem Inteligentní domy bylo založeno na objasnění a definici pojmu Inteligentní dům. Základem každého takového domu je řídící jednotka, kterou si mohli žáci vyzkoušet naprogramovat. Prakticky se připojili do jednoho takového zařízení v Liberci a přednášející jim ukázal ovládání světel na dálku.
V druhém tématu s názvem Bionika se žáci dozvěděli spoustu zajímavostí z rostlinné a živočišné říše, které se my, lidé, snažíme napodobit a využít. Například rostlina svízel posloužila jako inspirace pro vznik suchého zipu, nebo bylo vysvětleno využití vlastností žraločí kůže pro snížení odporu proti proudění vzduchu u letadel a vody u kombinéz plavců. V přírodě můžeme nalézt spoustu inspirací, které stále ještě nedokážeme napodobit a využít ve svůj prospěch, např. samočistící schopnost lotosu.
V tématu Nanovlákna žáci nejprve vyslechli základní informace o druzích a výrobě textilních vláken. Poté za pomoci mikroskopů prozkoumali jejich strukturu. Dozvěděli se i to, že lidský vlas je v mnohém podobný ovčí vlně. V mikroskopu se pak žáci přesvědčili, že existují rozdíly mezi vlasy blonďatými, tmavými a obarvenými. Zajímavým přístrojem na zkoumání druhů textilií dle technologie výroby je makroskop. Jeho prostřednictvím si žáci mohli na interaktivní tabuli prohlédnout strukturu látky vlastních kalhot, mikiny či svetru. Makroskop též žákům umožnil pohled na detailní strukturu pixelů jejich mobilních telefonů. V závěru práce na tomto stanovišti se žáci seznámili s pojmem nanovlákno a s jeho výrobou z polymerového roztoku pomocí statické elektřiny. Kdo chtěl, mohl si výrobu nanovlákna vyzkoušet.
Praktická ukázka byla nachystána v tématu Motory, kdy si žáci prohlédli skutečný zážehový čtyřtaktní motor, k jednotlivým součástkám v motoru přiřadili jejich názvy, se kterými se jistě při řešení poruch automobilů budou setkávat. Nakonec si také vyzkoušeli celý motor z jednotlivých jeho součástí zkompletovat.
Poslední z témat Intermetalika a paměťové kovy bylo zaměřeno na tvarovou paměť materiálů. Zhlédli jsme experimenty, které nám trochu připomínaly kouzelnické triky. Drátek z paměťové slitiny je ochlazen a potom je zdeformován (mění se jeho tvar). Pak stačí drátek zahřát a ten se samovolně vrátí do svého původního tvaru. Působivá přednáška o geopolymerech, jejich vzniku a využití již ve starém Egyptě zaujala nejednoho žáka. Na závěr jsme se dozvěděli nové poznatky v oboru světelné mikroskopie kovů a jeho využití v praxi.
Ze všech informací, které jsme měli možnost vyslechnout, je více než zřejmé, že se máme od přírody stále co učit.
Více fotografií >>>zde<<<.
Autorka: Mgr. Jindřiška Špačková